Als ik scooter uitleent en de schooter word gesloopt door vandalen kan ik dan de schade verhalen op de gene die hem toen leenden?

Een vriend van mijn zoon leent de scooter om even wat thuis op te halen. Vervolgens ging hij ook langs de kermis en zet de scooter even in het park op allebei de sloten. Toen hij zich bedacht dat hij naar ons toe moest komen zag hij dat de sleutel niet meer deed en constateerde dat de hele scooter gesloopt was. zelfs de band was leeg gestoken.
hij was zo geschrokken want van de kermis had hij me niet verteld en dat komt nu uit.
Er is geen getuigen van de vernieling geweest, en van de aangifte die ik gedaan heb is niks meer vernomen.
De zogenaamde vriend heb ik nooit meer gezien. Aangezien ik dat enorm gemeen vind belde ik zijn ouders op om de situatie te beschrijven om evt de kosten bij hun te verhalen. Echter werd mijn verteld dat hij zijn zoon straf had gegeven en het hiermee klaar is.
Dat is wel heel makkelijk dacht ik want me zoon kan niet meer rijden op de scooter,
Wat zou ik kunnen doen om mijn zoon weer op ze scooter gemaakt en wel te laten rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Kennelijk heeft het mondelinge contact met de ouders van de lener niet geholpen.
Ik zou (zo nodig met hulp van Het Juridisch Loket) een aangetekend te versturen brief opstellen waarin je eur X vraagt als schadevergoeding voor (nauwkeurig omachrijven waarvoor), te betalen voor (datum) op bankrekening X. Eventuele verdere rechtsmaatregelen in het vooruitzicht stellen bij uitblijven van tijdige betaling.

De ouders kunnen met het smoesje komen dat ze niet voor dit soort schadegevallen verzekerd zijn. Dat is echter niet van belang. Als de zoon meerderjarig zou zijn, moet hij worden aangeschreven.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel, omdat ikovervallen werd door botweg Nee ik wil er niks mee te maken hebben begon ik te twijfelen en realiseer me nu weken verder dat die brommer als oud vuil erbij staat, terwijl mijn zoon nu alles op de fiets moet doen of lopend.
Computoon
9 jaar geleden
Burgerlijk wetboek 7, BW 7,
Artikel 1781
1.
Die iets ter leen ontvangt is gehouden, als een goed huisvader, voor de bewaring en het behoud van de geleende zaak te zorgen.
2.
Hij mag daarvan geen ander gebruik maken dan hetwelk de aard der zaak medebrengt, of bij de overeenkomst bepaald is. Artikel 1784
Indien de zaak alleen tengevolge van het gebruik waartoe dezelve geleend is, en buiten schuld van den gebruiker, in waarde vermindert, is deze wegens die vermindering niet aansprakelijk." De lener heeft niet goed voor het bewaren en het behoud van de scooter gezorgd (zie art. 1). Bovendien heeft hij een ander gebruik gemaakt van de scooter dan was afgesproken (zie art. 2): hij heeft hem ook gebruikt om naar de kermis te gaan. Als je iets leent, geven kleine beschadigingen door het gebruik (zie art. 1784) geen recht op schadevergoeding aan de lener. Maar van 'een kleine schade' is hier geen sprake. Vergelijk het met het lenen van een boek uit de bibliotheek. Door het normale gebruik van een boek gaat het in kwaliteit achteruit. Maar daar mag de bibliotheek geen extra geld voor vragen (zie art. 1784). Als de lener echter niet oplettend is met het gevolg dat zijn kleine broertje pagina's uit het boek scheurt en de plaatjes gaat kleuren, dan zal de bibliotheek kosten in rekening brengen aan de lener..
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik begreep wel wat er bedoeld werd met goede huisvader, alleen kan ik het zo niet uitleggen, dus Google weet raad:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goede_huisvader Computoon geeft hier een prima antwoord. Daar zou ik zeker iets mee doen als ik Rexbo was. +++++ Het Jurisch loket is altijd een goed idee, hun advies is gratis.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wie zegt dat de "goede huisvader" een volwassene is? De lener heeft afgesproken iets thuis op te gaan halen en niet om naar de kermis te gaan en de scooter ergens te stallen waar de eigenaar dat waarschijnlijk niet zou doen. Ik stal mijn brommer ook niet overal.
Computoon
9 jaar geleden
Wrk132: die vriend of zijn ouders zijn schuldig. Afgesproken was dat hij thuis wat op zou gaan halen met de scooter. Dat was de afspraak (dus overeenkomst). De vriend heeft geen toestemming gevraagd of gekregen om met de scooter naar de kermis te gaan.
De lener heeft zelf niets gedaan maar door zijn onverstandig handelen hebben de vandalen hun werk kunnen doen. Dus kan hij of zijn ouders ook voor de schade worden aangesproken, al zal dat niet gemakkelijk zijn. Een geleend voorwerp onverstandig beheren: dat is niet het gedrag van de goede huisvader. En het is geen 'waardevermindering buiten schuld", hier is geen sprake van een krasje op de lak of een andere kleine vorm van slijtage.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja het is inderdaad moeilijk te bewijzen. Ik heb zelf een brommer. Deze heb ik ooit uitgeleend aan een kennis. Met de afspraak dat als er iets stuk zou gaan hij dat zou betalen. Die persoon is heel hard door een kuil gereden zodat beide veren in de voorvork gebroken zijn, schade €250,-
Uiteraard beweerde deze persoon dat dit al zo was toen hij de brommer mee kreeg. En ik weet dat dit niet zo was, want dat zou hij (en ik zelf ook) dan al meteen gemerkt hebben.
Ik heb het zelf betaald. Een jaar later wilde diezelfde persoon weer mijn brommer lenen. Ik heb een contract gemaakt, met datum en plaats en zelfs een getuige erbij, ik wilde de brommer met hem nalopen op allerlei mogelijke schades en daarna samen een contract ondertekenen. Als er schade zou worden veroorzaakt, moest hij betalen. En toen, raar he? Wilde hij hem ineens niet meer lenen. Toen heb ik hem de deur uit gezet, gezegd wat ik van hem vond en erbij gezegd dat ik hem nooit meer hoefde te zien. Ik heb zelf een paar keer spullen geleend van een ander waarbij helaas schade is veroorzaakt. Een keer een duur boek van iemand, waar drinken overheen is gegaan, een boormachine die ineens kapot ging tijdens het boren en schade gereden aan de auto van een vriend. Ik betaal alles en dat boek heb ik van de verzekering gehad.